Știam încă din primii ani de viață că organismul uman are nevoie de cel puțin opt ore de somn pe noapte, pentru a-și reveni și a se încărca de energie. Auzisem că bebelușii dorm mult mai mult, însă nu probasem încă. Ocupată cu școala, cu petrecerile ce se țineau lanț, cu fluturii din stomac, începusem să dorm tot mai puțin sau chiar deloc, în unele nopți. Țin minte că la scurt timp după revoluție, am prelungit un revelion vreme de vreo cinci zile, timp în care nu am pus geană pe geană. Întreaga gașcă a făcut același lucru, așa că am reușit să ne îmbătăm cu coca-cola, din cauza oboselii.

Nu aș vrea și nici nu aș putea repeta experiența. De când îl am pe Ionuț, care a fost un bebeluș tare cuminte totuși, am terminat cu răsfățul recuperării, ce îmi aducea uneori și câte 24 de ore de somn neîntrerupt. Dorm maxim șase ore pe noapte și, în zilele în care mă simt epuizată fizic sau psihic, îmi ofer un mic somn de frumusețe după-amiaza, somn care uneori mi se pare mai reconfortant decât cel de noapte. Nu m-am ocupat de făcut statistici, nu știu când dau un randament mai bun, căci uneori am senzația că acel somn de după-amiază îmi răpește din timp, însă…

Specialiștii au descoperit că somnul este cel mai bun mijloc de recuperare a energiei. Nimic nou, veți spune zâmbind îngăduitor. Noutatea constă în faptul că angajații sunt sfătuiți și încurajați să profite de pauza de masă pentru a dormi 26 de minute, timp suficient pentru a se revigora. Mai contează că nu rămâne timp de un sandviș, o cafea și o țigară? Nu îmi pot imagina cum s-ar putea hrăni un om în patru minute, mai ales dacă este și fumător înrăit. Ceea ce m-a uimit pe mine a fost decizia unor firme mari de a acorda angajaților șansa unui mic somn de după-amiază.

Google și Nike sunt primele firme care îmi vin în minte acum, când scriu despre acele 26 de minute de somn din timpul programului de lucru. S-a constatat că angajații care profită de ele dau un randament mai bun, cu o treime în plus față de colegii lor. Sigur, nu ni se spune care sunt avantajele angajaților, însă ne putem imagina că primesc mici bonificații, poate și ceva avansări, plus recuperarea după o noapte de pomină, deci am putea spune că toata lumea are de câștigat. Dar ce te faci când ai o colegă ca mine?

Mi s-a întâmplat odată, pe când aveam vreo 26 de ani, să ațipesc în pauza de masă, din cauză că eram foarte obosită. Mai mult de o oră s-au chinuit colegii mei să mă trezească. Aveam un somn greu pe atunci, somn de om tânăr și sănătos, care își trăiește viața la maxim și doarme pe săturate când simte nevoia. În cât timp credeți că mi-ar fi desfăcut Google sau Nike contractul de muncă, dacă aș fi lucrat pentru ei? V-ar plăcea ca firma la care lucrați să vă ofere condițiile necesare unui somn de 26 de minute?

Vreau să vă recomand o carte care pe mine m-a impresionat mult și pe care plănuiesc să o recitesc în această vară. Casa somnului, de Jonathan Coe. Pentru o viață sănătoasă vă recomand să dormiți cel puțin 8 ore pe noapte, din care măcar 3 să fie înainte de miezul nopții.