După cum ştie toată lumea, bloggerul este un simplu om care scrie cu plăcere, mai bine sau mai puţin bine, pe un blog. Peregrinările mele prin blogosferă m-au făcut să cred că sunt bloggeri care şi-au deschis bloguri doar pentru a face bani, însă cei mai mulţi au făcut-o din pura nevoie de a comunica, de a socializa, de a-şi aşterne gândurile pe foaia virtuală. Unii aleg să îşi păstreze blogul “curat”, alţii scriu uneori şi advertoriale, dacă preţul primit este bun şi dacă produsul sau serviciul respectiv li se pare că merită a fi recomandat.

Uneori bloggerul scrie articole despre produse sau servicii  din plăcere, fără să ceară vreun ban, dacă foloseşte şi îi plac produsele unei firme, dacă ideea unui serviciu i se pare revolutionară sau  dacă are prieteni cu firme. Bloggerul mai scrie fără să ceară nimic în schimb când întâlneşte cazuri de oameni care au nevoie de ajutor. Se mai întâmplă ca bloggerul să scrie articole de mulţumire după ce primeşte diverse cadouri din partea firmelor sau după ce participă la vreun eveniment pentru care a primit invitaţie, chiar dacă nu i s-a cerut acest lucru. Este un gest de curtoazie.

Când refuză bloggerul să scrie şi se revoltă pe blog, vărsându-şi năduful? Atunci când întâlneşte o firmă ce pare serioasă la prima vedere, pornită în căutarea oamenilor dispuşi să îi ofere articole pentru o campanie, în condiţiile impuse de respectiva firmă. Nu e nimic rău până aici. Aşa se procedează de obicei. Problema apare atunci când bloggerul discută cu reprezentantul firmei şi află amănuntele. Nu va primi bani, ci va avea posibilitatea să îşi aleagă un produs de pe site şi va fi obligat să scrie articole până când va acoperi preţul produsului.

Produsele pleacă de la 430 lei în sus, ajungând la peste 3000 lei produsul. Bloggerul încearcă marea cu degetul, punând o întrebare simplă: “Să presupunem că produsul ales costă 100 de lei. Câte articole ar trebui scrise pentru a acoperi suma?”. Răspunsul i se pare bloggerului halucinant: “pt 50 de ron advertorialul ar trebui sa aveti un minim de 5000 de vizitatori unici pe site-ul pe care publicati. asta este pretul pietei. stabilit de cei care traiesc din asa ceva si cu care colaboram ceva. daca blogul X (a fost dat numele si linkul blogului) cu 20000 unici pe luna ia 50 de ron pt advertorial de minim 400 de cuvinte cu galerie foto si minim 2 linkuri in el… cum am putea sa platim pe altcineva care ar oferi mai putin pt aceeasi bani?”

Bloggerul nu mai poate răbda şi devine obraznic. Răspunde cu o ironie: “Încercaţi la zoso, are foarte mulţi vizitatori. Sunt convinsă că se va bucura să primească 50 de lei pe un advertorial. O seară plăcută!”.

Conversaţia dintre blogger şi reprezentantul firmei se încheie abrupt. Bloggerul începe să îşi pună întrebări. Cum este posibil ca un blog/site care are 20000 de unici şi scrie despre femei de afaceri să accepte să scrie pentru 50 de lei? Cine a stabilit aceşti 5000 de vizitatori pentru 50 de lei? Cei care au numai 500 de vizitatori cât ar trebui să primească? 5 lei pe un advertorial? Cine sunt cei care desconsideră în aşa hal munca bloggerilor şi răspândesc minciuni ce vor ajunge să strice preţurile şi renumele bloggerilor? Câţi bloggeri ar accepta să scrie pentru 5 lei? Până la urmă, pe câţi bani scrie un blogger?