La îndemnul lui Rudolph, m-am hotărât să postez pe blog Programa de Bacalaureat 2013 la Limba şi Literatura Română, atât cât a primit Ionuţ de la şcoală. Deocamdată nu va avea altceva de făcut decât să citească operele literare din lista pe care o veţi vedea mai jos.
Subiectul 1(30 puncte)
Cuprinde un text la prima vedere ce se încadrează într-unul din cele 3 genuri literare(epic, liric sau dramatic) ce conţine 9 cerinţe.
Subiectul 2(30 puncte)
Constă în redactarea unui text argumentativ de 150-300 cuvinte, ce are ca punct de plecare un concept/ sintagmă/situaţie.
Subiectul 3(30 puncte)
Constă în redactarea unui eseu structurat, având ca dimensiune un număr impus de cuvinte(echivalentul a 2-3 pagini) pe baza unei opere literare din programa de bacalaureat.
Operele literare pentru subiectul 3 sunt:
1. Genul epic
a. Basmul cult – Povestea lui Harap-Alb, de Ion Creangă.
b. Povestirea – Fântâna dintre plopi, de Mihail Sadoveanu.
c. Nuvela istorică – Alexandru Lăpuşneanul, de Costache Negruzzi.
d. Nuvela realist psihologică – Moara cu noroc, de Ioan Slavici.
e. Romanul realist obiectiv – Ion, de Liviu Rebreanu.
f. Romanul realist obiectiv balzacian – Enigma Otiliei, de George Călinescu.
g. Romanul realist obiectiv – Baltagul, de Mihail Sadoveanu.
h. Romanul subiectiv modern – Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război, de Camil Petrescu.
i. Romanul postbelic – Moromeţii, de Marin Preda.
2. Genul liric
a. Romantismul – Luceafărul şi Floare albastră, de Mihai Eminescu.
b. Prelungiri ale clasicismului şi romantismului – De demult…, de Octavian Goga.
c. Simbolismul – Plumb, de George Bacovia.
d. Modernismul – Eu nu strivesc corola de minuni a lumii, de Lucian Blaga.
– Testament, de Tudor Arghezi.
– Joc secund, de Ion Barbu.
e. Neomodernismul – Leoaică tânără, iubirea, de Nichita Stănescu.
f. Postmodernismul – Poema chiuvetei, de Mircea Cărtărescu.
g. Avangarda literară(prezentare generală)
3. Genul dramatic
a. Comedia – O scrisoare pierdută, Ion Luca Caragiale.
b. Drama modernă – Iona, de Marin Sorescu.
4. Eseuri tip prezentare generală
a. Junimea şi Junimismul(Titu Maiorescu).
b. Rolul literaturii în perioada paşoptistă(Mihail Kogălniceanu şi revista Dacia Literară).
Cam astea sunt operele literare pe care Ionuţ le are notate pe caiet şi pe care va trebui să le ştie până la intrarea în BAC.
m-as apuca si eu sa citesc acele opere, in liceu n-aveam destula minte… poate ca acum era mai bine daca le citeam la momentul respectiv…
Nici eu nu le-am citit pe toate, dar voi profita anul acesta, sa recuperez.
Mistoooo! Hai mai ca-i misto! E chiar interesant!!
Nu-mi spune ca le-ai citit pe toate. :))
uite ca Fantana dintre plopi a lui Sadoveanu nu am citit-o dar de Poema Chiuvetei lui Cartarescu sunt indragostita…chiar am postat-o pe blog la un moment dat…
faine subiecte,ce sa zic acum…daca eram in locul lui ziceam la fel dar oftand un picut :)
Voi incerca sa imi fac timp zilele astea sa intru la tine(oricum trebuie sa intru). special pentru a citi Poema chiuvetei.
A oftat cam tare cand a vazut lista. :))
Putin tare de invatat pentru bac:)) numai comentariile cate sunt:| d’apoi si celelalte 2 subiecte:))
Nu ar fi atat de greu daca liceenii ar invata cate ceva in fiecare zi. Dar majoritatea isi dau seama abia in ultimul an, cand este greu de recuperat.
Cred că efectiv am iubit ”Eu nu strivesc corola…” și ”Enigma Otiliei”. Ah, și pe Nichita Stănescu :) Mult succes lui Ionuț!
P.S. Bine te-am găsit!
Bine ai venit!
Mie nu prea mi-au placut Morometii… Sau eram prea mica de varsta cand am citit cartea si mi-a fost greu sa ma acomodez cu atmosfera.
Pe Nichita l-am iubit si eu…
Multumesc mult!
Cred ca in afara de “Fântâna dintre plopi”, fix pe astea le-am avut si eu la Bac. Ciudat ca nu s-au schimbat chiar asa multe de atunci.
Cat timp este de cand ai dat bacul, Anda? Banuiesc ca nu a trecut prea mult de atunci.
7 ani :) Mie mi se pare ca a trecut destul.
Am crezut ca asta e lista cu bloguri la leapsa literelor :))
:)) De leapsa aia am scapat… Astept sa inventezi si tu o alta leapsa, pentru duminica. :-P
Foarte frumoasa lista de lecturi (ptr mine!) nu stiu Ionut ce zice dar e de citit!
Succes!
A vazut astazi cartea Ultimanoapte de dragoste, intaia noapte de razboi si s-a cam strambat. Si groasa si cu litere marunte. :)) Dar nu are scapare, trebuie sa inceapa de undeva. :))
Pacat ca s-a scos Hortensia Papadat- Bengescu, cu Concert din muzica de Bach, eu am citit-o abia anul trecut si am fost f impresionata. In rest, mi se par destul de putine. Cred ca lipseste si Hagi Tudose, de Barbu Stefanescu Delavrancea. Ar mai fi bune de citit si alte romane romanesti, ca Marin Sorescu cu Trei dinti din fata. Pacat sa nu fie citite acest opere romanesti de calitate!
Pe Hortensia Papadat- Bengescu o regret si eu. Am citit Concert din muzica de Bach demulttt. Mi-a placut atat de mult, incat tin minte si acum amanunte din carte.
Da, intr-adevar, ar fi trebuit si cateva reprezentante de sex feminin, si sunt de acord cu includerea d-nei Hortensia-Papadat Bengescu. Dansa a scris si alte romane, alaturi de cel mentionat, care urmaresc destinele personajelor din asa zisa familie Hallipi, Fecioarele despletite (1926), Concert din muzică de Bach (1927), Drumul ascuns (1933), si Rădăcini (1938). A scris si nuvele cu titluri interesante pt acea vreme a litaraturii romane, (de ex Ape adânci- 1919, Sfinxul- 1920, Balaurul- 1923), si alte romane real interesante si bine scrise (de ex Logodnicul, 1935). Am citit de pe wilkipedia ca recent a fost descoperit un manuscris al unui posibil roman numit Straina, care va apare in curand.
Hagi Tudose, dupa parerea mea, e Avarul, nu e ceva cine stie ce original. Uite-l insa, pt consolare, pe dl Louis de Funes in Avarul cf dl Jean-Baptiste Poquelin (Moliere),
Nu pot ierta excluderea d-lui Calistrat Hogas la genul poveste de calatorie realista si a d-lui Mihail Sebastian la genul dramatic de tip fabula romantica si genul memorialistica.
Pai calatoriile si fanteziile romantice sunt materie PRIMA pt adolescentul si adultul tanar. Zau, este o programa facuta de bosorogi pt bosorogi. Nimeni nu s-a gandit la ELEVI, ca oameni reali, adevarati, in dezvoltare, cand a alcatuit aceasta programa de Bac. Se pare ca intr-adevar nimanui nu ii pasa de copii la nivel guvernamental in Romania, si chestia asta efectiv eu nu pot sa o iert, NU POT, mai ales daca vine pe baza de Min Educatie, care e TOTUSI partial RASPUNZATOR si el, ca institutie guvernamentala, ca doar copilul/elevul e si el om, chiar daca o fi in dezvoltare, si chiar daca e majoritar in raspunderea parintilor, dar TOTUSI, la nivel de guvern si de curricule si de programe, mai ales asa zis alcatuite de “profesionisti”, efectiv NU SE VEDE ca habar au ceva despre un creier de copil si adolescent in dezvoltare…chestia asta pe mine ma distruge cand vad asta la nivel guvernamental.
Zau daca va primi Romania statut de MFN (most favored nation) fata de mine pana nu vad dezvoltarea institutionala a unui Minister de Ocrotire a Intereselor Copiilor si altor persoane vulnerabile (inclusiv pensionari), in plus fata de un site de Minister de Educatie ca lumea, si de vreo 2 modificari cam esentiale in Codul Civil al Familiei, plus, ideal, desi nu obligatoriu, si un Institut Cultural Roman autentic functional la nivel cat de cat eficient-modern. NU POT sa acord acest statut doar pe baze simple de atasament individual de lb romana materna. Recunosc ca accept un grad de subiectivitate si de pile cand imi alcatuiesc eu personal lista de tari si state carora le acord MFN, adica efectiv favorizare economica, cu mine pregatit sa investesc bani, fie si cat de putini, in economia acelei tari respective, dar daca e vorba de Romania, am PRETENTII, si cum sa nu am, tocmai pt ca sunt atasat de lb romana !
P.S. E voie sa se faca lobby fata de mine sa imi schimb parerea, adica daca are cineva un argument pro-Romania pe lista mea de MFN, e liber sa si-l exprime si am sa-l citesc, dar nu promit ca imi voi schimba pozitia pe baze superficiale de “ochi frumosi” sau chiar “foloase personale” de tip economic, ca NU doar despre asta este vorba, cand te decizi sa acorzi MFN, tii cont si de interesele tale proprii, si eu am si eu interesele si preferintele mele personale si politica mea externa proprie…asa ca mai propun un subiect: argumentati de ce ar trebui sa primeasca Romania statut de MFN fata de mine sau de oricine ar fi interesat, ca entitate cvasi-juridica cvasi-statala sau agentie independenta, de acordarea acestui statut unor diferite tari, in scopuri de a conlucra economic cu ele, inclusiv a investi in turism, cumparat/importat produse romanesti si alte suveniruri, etc., tinand cont de poltica externa proprie mai mult sau mai putin protectionista, de propriile interese, inclusiv geo-strategice de termen scurt si mediu si de lunga durata, etc.
LOL ! LOL ! CE NAIBA cauta cica reprezentantul postmodernismului Mircea Cartarescu pe lista acestor cu adevarat augusti scriitori habar nu am. Zau, are niste pile de nu imi vine sa cred !
Disclaimer: nu am citit NICI Poema chiuvetei, dar NU despre o poezie oarecare si fanii ei era vorba. Era vorba ca face parte din PROGRAMA alaturi de si cot la cot cu ceilalti, si inca si ca “reprezentant al postmodernismului”. ZAU. A vazut cineva ce hal de articole mediocre scrie in Ev Zilei ? Nu mai vorbesc de platitudinea aia despre de ce o iubi el “femeile”. (La Orbitor nu ma bag pt ca nu am deschis acea carte niciodata, dar stiu ca are pile la norvegieni, care de fapt oricum ei dau Premiul Nobel pt PACE, nu pt Literatura.) Pai, ce asta e scriitor de nivel de lista de PROGRAMA de BAC ?
Sssttt! Nu mai tipa asa, ca ne aud ceilalti. Nici eu nu am citit Chiuveta, nu am nici cea mai vaga idee despre ea. :))
Dar o voi cauta la Pandhora saptamana asta, sa vad ce este asa deosebit la ea. :))
Acum, on-topic: La munca tovarasi ! Scrieti baieti (plus si doamne), numai scrieti !! Ca numai asa, pe bloguri putem salva tineretul tarii de Bac, sa aiba de unde lua copy-paste mai usor. Eu personal sunt intimidat de subiectul nr 2, deoarece asta e de nivel de intrat la Sorbona ! Dar NU MA LAS. Am sa dau Google si copy-paste artistic inclusiv cu bibliografie pana nu fac un comentariu la vreo sintagma sau concept din ala care e cerut de subiectul nr 2 din MINIM 3 opere literare de pe acesta lista, si UITE, ca sa nu se spuna ca as arata si eu favoritisme, am sa citesc si Poema chiuvetei aleia, care SINCER sper sa NU fie despre bucuriile spalatului veselei cu mana, ca zau, nu stiu daca voi putea rezista, insa am sa imi iau inima in dinti si am sa pornesc la lucru IMEDIAT ! Daca nu mai auziti de mine o vreme, sa stiti ca sunt bine, doar ca sunt ff ocupat sa caut concepte sau sintagme sau situatii in operele necitite de mine la nivel atat de detaliat incat sa retin chestii de genul asta din lista diversilor scriitori de pe lista de mai sus, (deoarece zau daca stiu eu vreuna asa la prima mana decat aia cu “Daca voi nu ma vreti, eu va vreau”, din opera d-lui Costache Negruzzi.)
Am asa o presimtire despre poema acelei chiuvete ca ea reprezinta perspectiva unei chiuvete narcisiste despre o mana complex functionala de origine umana bagata in ea cu (scop de spalat vesela desigur)…insa, desigur, e posibil sa ma insel l anivel de optimism exagerat si sa nu fie vorba nici macar de atata si sa fie o poezie si mai mediocra decat atata…
PS Salut subiectul nr 4 deoarece observ ca in sfarsit a reinceput sa se predea patriotismul la niveluri mai organizate in scolile din Romania, cu indemnuri potrivite pt tineret…pacat ca s-a limitat tot de nivelul secolului 19, de parca limba romana nu ar fi existat si in alte vremuri, si nu contine si ceva reprezentanti mai progresisti de secol 20…dar cred ca aia sunt de fapt prea putini, iar gasirea acelor reprezentanti ar fi probabil un subiect prea complicat si pt absolventii Inst Stefan Gheorghiu pe Stil Nou, daramite pt Bac….cred ca unul din ei ar putea fi, desigur, criticul literar N Manolescu, care s-a chinuit sa tina revista Romania Literara in viata, (chiar daca post 1989 s-a luat si el de politica la un nivel mediocru ca atatia altii, distorsionandu-si in mod inutil propriul efort de-o viata de dinainte), sau altul ar putea fi tatal d-lui T Baconschi, un om deosebit de fin, care s-a luptat impotriva unei cenzuri absurde la un nivel cat a putut de curajos, insa totodata si eficient, din cauza caruia am fost eu deosebit de indulgenta fata de acel ministru mediocru MAE, si ar mai fi poate si cativa traducatori si alti cativa exilati din proprie intiativa despre care nu prea pomeneste nimeni astazi, si despre care nu prea pomenea mai nimeni nici pe cand erau in Romania, deoarece erau de tipul modest si non-dizident ci modest constructiv progresist, ceea ce e cu totul altceva, si care reprezinta insasi o parte autentica din sufletul cultural particular al lb romane cel putin de la balada Mesterul Manole incoace, desi mai clar probabil de pe vremea imparatului Aurelian, (cu tot misoginismul lor aparent inerent, ca doar asa erau vremurile totusi, si trebuia si promo politic mai ortodox retrograd de genul asta pt supravietuire, desi lb romana in sime NU este misogina retrograda, chiar de loc de altfel, ca o are pe echivalenta Cordeliei in Sarea in Bucate, si o are si pe Ileana Simziana, pe care NU o are mai nimeni nici in basmul incult nici cult cel putin nu pe regiunea UE, decat poate la nivel postmodern ridiculizat si totodata ridiculizant de feminism politic de val 2 si 3, si pe care dl Mircea Cartarescu DEGEABA urmareste sa o descrie in scop de reabilitare chiar sincera poate, ca efectiv NU e in stare, pierzandu-se si el, ca atatia altii, in detalii superficiale de nivel de defileu de moda vestimentara mediocra de diverse sezoane)
Tu ai ramas marcat de zilele in care ai lucrat la spalat de vase. :))
Ha, ha, ha, ha ! Sa stii ca ai dreptate !!
Din toate subiectele, Ionut se impaca cel mai bine cu textele argumentative. Pana acum, astea l-au salvat la teze. Mereu a luat nota 10 pentru ele. :)) Si vine cu niste idei… Voi cauta prin birou, sa vad daca a pastrat vreun text argumentativ, sa vi-l arat.
Cum, nu stii versurile astea?
“Coltii albi mi i-a infipt în fata,
m-a muscat leoaica, azi, de fata.”
Nici Harap-Alb nu iti spune nimic?
Pai Harap Alb imi spune chiar prea multe, insa cred ca e un subiect mult prea dificil pt Bac. Zau, in afara de poezia cu chiuveta, subiectele astea mie mi se par destul de dificile !
Am evaluat mai de mult si poezia despre dragostea ca o leoaica scrisa de dl Nichita Stanescu, si am determinat ca este o poezie scrisa la nivel etic educativ + competent, drept care l-am aprobat si pe dl Nichita Stanescu in lista mea de scriitori acceptabili pt elevii din Romania.
Mie imi par destul de ok… avand in vedere ca daca imi caut caietele de comentarii din liceu gasesc cate 13-14 pagini de caiet stuidentesc la fiecare opera… si fara vreun copy-paste cum se intampla azi…
Bafta lui Ionut!
Spor la invatat!
Nu mi le trimiti si mie pentru o perioada de 2-3 saptamani? Fac cinste!
Multumim mult!
Uuuuu cate amintiri frumoase :D mi-e dor de vremea aia. Intotdeauna mi s-a parut o prostie asta cu echivalentul a 2-3 pagini … daca scrii ca porcu, scrii una in 3 si daca scrii prea mic scrii si 6 in 3 :)))
Da, si eu ma tot mir de exprimarea asta. Eu in trei pagini scriu normal, Ionut in trei pagini scrie cat as scrie eu in 10. :)) Cum masuram? :))
:( Tare mi-ar fi placut sa-l studiez pe Cartarescu in liceu. Literatura a fost materia mea preferata. Deci curentul literar actual e…postmodernismul. :D Avangarda literara? Adica?
Asa se pare. Sunt curioasa ce denumiri vor mai gasi peste 200 de ani. :))
Si mie mi-a placut literatura.
Nu pot sa citesc tot. Imi da dureri de cap felul cum sunt enuntate subiectele. Parca ar fi pentru oameni care deja au studiat facultatea de filologie. “Text argumentativ”, “eseu structurat”…ma doare mintea. Bietii copii! Bietul Ionut!
Ii urez mult chef de studiu!
Am scris si mai sus. La texte argumentative se descurca de minune. Cu comentariile sta mai prost. Nu este prea greu de tradus pentru un elev care ciuleste urechile la scoala, pentru ca astia sunt termenii care se folosesc in clasa.
Multumim mult!
Pai se pricepe tocmai la ce e mai util ! Eu tocmai invers, am stat mai bine la comentarii ca puteam sa divaghez despre ce voiam eu, (desi TOTI profesorii de literatura pe care i-am avut eu, inca de la clasa a 2-a primara incolo, mereu imi scriau cu ROSU pe margine ca TREBUIE NEAPARAT sa invat sa scriu mai concis !…si tot degeaba !… de aia mereu luam nota maxim 8, si si asta numai cand ma limitam la maxim 4 pagini, ca de obicei scriam vreo 5-6 pagini, drept care luam si o nota mai mica, in sens invers proportional cu nr paginilor, pe cand aveam o colega care scria comentarii de 3/4 pagina- maxim 1 pagina si lua mereu nota 10 !), iar la argumente am fost intotdeauna TUFA !!
Tin minte si acuma PRIMA compunere din clasa a 2-a primara din trimestrul 1 cand d-na invatatoare ne-a dat tema sa scriem o compunere despre Toamna si toti au scris vreo max 3/4 pagina, dar eu am scris 4 (PATRU) pagini, si despre frunze, si despre vreme, si despre castane, dar si despre psihologia elevilor care sunt nostalgici dupa vacanta de vara pierduta insa totodata increzatori si bucurosi pt ca isi vor putea dovedi harnicia la inceperea noului an scolar si vor putea astfel participa si ei cu sarguinta la construirea societatii socialiste multilateral dezvoltate…zau, ce sa fac, daca eu am invatat sa citesc dupa ziarele de la acea vreme inca inainte sa incep scoala…am ramas spalat pe creier de acel stil jurnalistic de pe atuncea…si inca e bine ca citeam majoritar Informatia Bucurestiului, care avea cat de cat texte mai scurte, si nu Romania Libera sau Scanteia, ca cine stie ce ar fi iesit din mine !! Cand m-a pus si pe mine d-na invatatoare sa citesc ce am scris, a inceput pana si ea sa se plictiseasca dupa primele propozitii, ca si-a dat seama imediat incotro o luasem !! Culmea e ca zau daca am invata altceva despre Toamna de atuncea. Asa cum eram in clasa a 2-a asa am rams in legatura cu acest subiect ! Singura surpriza de “noutate” pe care am avut-o a fost cand am vazut filmul din seria Anotimpurilor dedicat acestui sezon, Poveste de Toamna, in regia d-lui Eric Rohmer, si mi s-a parut o adevarata comedie de moravuri usoara…ce talent artistic, intr-adevar, fata de textele mele (desi, ma rog, ideea principala cam tot aia era, numai ca era vorba de activitati productive de tip adult, nu copil) !
Am vazut o data undeva cum erau enuntate subiectele pt o ora de Dirigentie de elev liceu clasa 11-a…zau daca nu erau luate direct copy-paste dintr-o programa de masterat in management corporatist !
Sorry ca am acaparat subiectul acestui articol, nu era atat pt ca a fost inspirat de o ideea de la mine, (ca mie oricum nu prea imi vin idei originale prea des), dar zau daca nu ma atinge la punctul meu vulnerabil, relatia mea personala cu lb romana de care trebuie sa ma desprind, ca emigrant, pt o mai buna integrare in noul loc unde traiesc si am de gand sa raman pe termen mai lung. Ca nu e o chestie ff usoara, tine si de un grad de aculturare, tine si de schimbare de mentalitate, si e, intr-o oarecare masura necesar de facut pt o mai buna functionare in tara cea noua. Desigur ca nimeni nu isi propune sa “smulga” sau sa “ascunda” acest strat de baza al limbii romane ca limba materna, insa vin straturi noi cand traiesti in alte limbi, si uneori ele se intrepatrund cu straturile mai vechi, ca intr-o tesatura, alteori pot ramane in straturi complet separate, depinzand de solubilitate, ca apa si uleiul de exemplu, dar totusi trebuie, daca poti, sa ramai flexibil la nivel de ingaduit propriului creier sa asimileze si cultura si mentalitatea limbilor noi in care ai de gand sa traiesti si sa functionezi, si e ceva real GREU de facut dupa varsta la care creierul isi pierde din plasticitate, dupa varsta de 25 de ani incolo, si cu atat mai greu cu cat esti mai batran si rigid-sclerozat, (si ateroscleroza de creier incepe devreme, cf BBC, deja la 27 de ani !), iar cand esti copil se petrece aproape fara sa iti dai seama…insa poti intra in conflict cu parintii si asteptarilor lor fata de tine sa functionezi multilingv daca esti plecat in strainatate cu ei, sau sa functionezi monolingv intr-un fel cand esti cu altii, si in alt fel cand esti acasa cu parintii la nivel de generatie 1 de emigranti/imigranti.
E GREU pt copii de imigranti de generatie 1, e greu si pt cei de generatia 2…s-au facut studii care spun ca abia dupa a 4-a generatie un imigrant se poate “integra” deplin, si asta mai mult intr-o tara in care limba este totusi una de circulatie internationala mai larg cunoscuta, cum ar fi engleza, sau o limba apropiata familial de lb materna de baza, cum ar fi limbile latine fata de lb romana, dar daca e o cu totul alta limba, poate dura si mai mult si iese uneori chiar un fel de “om nou”, care nu e nici capra nici varza, ci un fel de hibrid, sau de mozaic de limbi, mai ales daca intreaga familie era deja mixt-multilingva…dar astea sunt teorii total speculative…voiam sa zic ca NU e ceva usor, si ca trebuie, dupa parerea mea, luat in seama, la nivel ca atatia oameni din Romania au plecat de acolo cu copii cu tot, si unii din ei poate au mai fost expusi la alte limbi de cand erau mici, dar altii nu, si se pot crea uneori chiar mici tragedii individuale, dar si povesti de succes nemaipomenite, dar este totusi o zona de oarecare vulnerabilitate larg recunoscuta la nivel de imigrant generatia 1…vorbesc asa in general, desigur, aruncand expresii si fraze de care se poate agata cineva daca are vreun interes deosebit sau o intrebare personala in legatura cu asta.
Eu pe ale mele, desigur, mi le rezolv singur, dar ma atinge subiectul limbii romane, deoarece mi-am facut blog in lb romana, cand in realitate eu nu gandesc si nu vorbesc in real life in lb romana cu nimeni in mod special, decat cu parintii mei, de destul de multa vreme, de mai demult inainte sa plec in Norvegia…exista chiar si destui romani cu care vorbeam in romana insa ma gandeam in lb franceza sau engleza la acea vreme deja ! Dar nu ma consider un caz deosebit. Cred ca acest caz se poate regasi si pe teritoriul Romaniei in cazul nationalitatilor conlocuitoare, care pot comunica in lb romana insa se pot gandi in alta limba materna a lor proprie in timp ce vorbesc romaneste. Si mie Romania mi se pare un adevarat covor multicultural, ca ar fi si imposibil sa nu mi se para altfel, nu e un monolit de o singura cultura si de o singura limba, desi lb generala oficiala e si trebuie sa raman lb romana, pe care o respectam cu totii, pe care o studiem pt aceste subiecte de Bac, (desi sunt sigur ca exista scriitori reprezentativi pt Istoria mai larga a literaturii romane care gandeau in alta limba cand scriau romaneste, unii chiar un fel de limba a lor proprie “noua”, alcatuita dintr-un amalgam al limbilor cu care erau familiari de mici de la ei din casa si limba oficiala de la scoala si limba romana in care au devenit scriitori, si e vorba de limbi cunoscute intim, nu doar invatate la scoala sau cu profesor particular cand esti mic).
Voiam sa anunt ca mi-am facut temele. NU am argumentat nimic, ca nu ma pricep, doar am comentat la opera in general.
Sper sa primesc macar nota 6 (sase).