Codul de bare s-a născut din codul Morse din dorința unui om de a automatiza informațiile despre oricare produs din orice supermarket. Se considera că această automatizare ar ușura foarte mult munca oamenilor și ar elimina erorile umane, însă nu știa nimeni cum să o facă. Și iată că într-un moment de maximă inspirație a doi prieteni procupați de problemă, punctele și liniuțele din codul Morse au devenit linii subțiri și late. Și așa s-a schimbat lumea comerțului pentru totdeauna.
Afacerile foarte mici se pot descurca ținând pur și simplu o listă de inventar cu toate produsele. Însă un supermarket trebuie să țină socoteala la mii de branduri și sute sau mii de bucăți din fiecare marcă. Felul ”primitiv” în care se făcea inventarul era de a număra fiecare cutie, pungă, conservă cu produse. Un magazin de mărime medie închidea magazinul o zi sau două până când se termina de făcut inventarul.
În 1974 s-a folosit pentru prima dată un cititor de coduri de bare în sistemul comercial. Acum, toate magazinele din întreaga lume, indiferent de mărime și specializare, folosesc această tehnologie. Cititoarele de coduri de bare fără fir sunt cele mai practice pentru managerii de magazin ce au nevoie să afle informații despre un anumit produs: tot ce au de făcut este să scaneze codul de bare de pe produs, direct la raft.
Din momentul standardizării codului de bare, inventarierea produselor a devenit mult mai precisă. Astfel se evită pierderea a mari sume de bani datorită erorilor umane ce au loc în cazul inventarierii manuale. Pot spune că angajații magazinelor și nu numai au scăpat de un mare stres. Cititorul de coduri de bare a devenit cel mai bun prieten al managerilor de magazine.
Și clienții magazinelor se bucură de avantajele tehnologiei codului de bare și a cititoarelor eficiente: cozile la casele de marcat au devenit mai scurte. Cititoarele fixe de coduri de bare au eliminat munca manuală a casierițelor, ba chiar clienții își pot scana singuri produsele și plăti cu cardul, atât de simplu este întregul proces.
Dacă te preocupă moda și vrei să afli mai multe informații despre hainele, accesoriile și încălțămintea pe care le cumperi, am o veste bună pentru tine: prin scanarea unui cod QR (quick response) aflat pe haine vei afla mai multe informații despre produs. Deja tot mai multe companii implementează această facilitate.
Sistemul de coduri QR este considerat nepotul codului de bare și are la bază aceleași principii. Cu ajutorul acestui sistem, consumatorii vor lua decizii mai informate și vor deveni conștienți de originea produselor cât și de impactul pe care-l au asupra mediului înconjurător.