Skip to main content

SEO vs PPC – cand e momentul potrivit pentru fiecare?

In momentul in care esti pregatit sa iti lansezi business-ul si brandul in mediul online, vei avea parte de numeroase beneficii. Vizibilitatea si recunoasterea brandului vor fi imbunatatite, iti vei extinde sectorul de piata, iti vei creste numarul de clienti potentiali si efectivi.

Pentru a obtine in primul rand acea vizibilitate, mai mult ca sigur te vei confrunta cu o dilema. Iti vei pune intrebarea: “Sa aleg serviciile SEO sau strategia PPC?”

Desi exista pareri si pareri, raspunsul corect este ca optarea pentru una din cele doua strategii de promovare depinde de situatie.

Ce inseamna SEO? Ce inseamna PPC?

            Procesul de SEO (Search Engine Optimization) este reprezentat de o serie de mijloace prin care website-ul devine mai vizibil in diverse motoare de cautare, obtinand pozitionari mai bune pe unul sau mai multe cuvinte cheie de interes major pentru domeniul de activitate. Spre exemplu, daca obiectul de activitate principal al societatii il reprezinta comercializarea de televizoare smart, o situatie ideala ar fi ca business-ul sa se afle intre primele rezultate ale cautarilor (SERP – Search Engine Results Page) dupa termenul “cumpara televizoare smart”.

Strategia de promovare bazata pe Pay-Per-Click (PPC) ofera pozitionare de top in SERP cu ajutorul anunturilor platite care arata foarte asemanator cu rezultatele cautarilor organice. In acest caz, vei achita catre Google, prin serviciul AdWords, acele anunturi, pentru ca site-ul tau sa apara in top, fara a mai trebui sa astepti ca algoritmii motorului de cautare sa stabileasca exact care din site-urile de pe acest domeniu merita pozitionari de prima pagina.

In oricare dintre cazuri va trebui sa faci o investitie. Daca vei alege SEO, va trebui sa contractezi si sa platesti servicii la o firma de optimizare SEO, care va depune toate eforturile pentru ca site-ul tau sa ajunga in topul cautarilor. Daca vei alege PPC ca strategie de promovare, plata o vei face direct catre Google.

Avantaje si dezavantaje

            Poate ca cel mai mare neajuns al procesului de SEO este faptul ca rezultatele nu pot fi vazute decat intr-un timp de saptamani sau luni. Daca obiectivul tau este sa ajungi imediat in topul cautarilor in conditiile in care abia ti-ai facut aparitia in mediul online cu afacerea ta, SEO nu va putea sa iti ofere acest lucru.

De asemenea, procesul de SEO nu iti poate oferi nici garantii. Chiar si cei mai buni specialisti din domeniu nu pot spune ca sunt atotstiutori in ceea ce priveste algoritmii de cautare ai Google. Chiar daca specialistii SEO cunosc anumiti factori care pot sa influenteze pozitionarile in SERP, nu vor putea sa iti spuna in mod clar ca in urma eforturilor pe care le vor depune site-ul tau va fi adus in top 3 sau in prima pagina Google intr-un anume interval de timp.

Trebuie sa tii cont de un element foarte important. Google isi modifica din timp in timp algoritmii prin care ofera pozitionari si vizibilitate site-urilor. Cea mai mare grija a specialistilor SEO este ca urmatoarea actualizare de algoritm Google sa nu trimita site-urile clientilor in josul clasamentului SERP. Astfel, chiar daca ai platit servicii SEO la o companie foarte cunoscuta si in cateva luni ai parte de cele mai bune rezultate, nu exista nicio garantie ca acele pozitionari obtinute vor ramane stabile pe termen lung.

Desigur, avantajul este ca odata ce ai ajuns in top datorita serviciilor SEO, rezultatele sunt naturale si de durata crescuta, comparativ cu PPC, pentru care trebuie sa platesti constant. Costurile sunt mai avantajoase in acest caz la procesul de SEO.

seo vs ppc

Promovarea prin anunturi, sau Pay-Per-Click, aduce rezultate mai rapide. Iti poti aduce site-ul in fruntea cautarilor, fara a trebui sa astepti luni de zile. De asemenea, poti ajunge in top folosind strategiile potrivite pentru anunturile platite.

Care este cea mai eficienta strategie de anunturi AdWords pentru a aduce un site in topul SERP? Chiar Google ofera cateva repere:

  • Accentul trebuie sa cada pe relevanta: toate anunturile, cuvintele cheie si paginile tinta vizate trebuie sa prezinte relevanta pentru cei care efectueaza cautari. Fara relevanta, anunturile vor aparea, vor fi vizibile, insa nu vor fi accesate si vor aduce performante scazute.
  • Lista de cuvinte cheie trebuie actualizata in mod constant. Idei noi de cuvinte cheie pot fi obtinute cu ajutorul Planificatorului de cuvinte cheie oferit chiar de Google. In acest fel fiecare termen ales va fi adecvat cerintelor si asteptarilor clientilor.
  • Suma licitata trebuie sa fie competitiva. Competitia acerba este caracteristica si mediului online. Pentru a obtine pozitionarea in topul paginii, sumele licitate pentru anunturi trebuie sa le echivaleze sau sa le depaseasca pe cele folosite de competitori.
  • Actualizari constante ale campaniei: contul de AdWords trebuie accesat frecvent, pentru a adapta campania AdWords in asa fel incat rezultatele sa fie maximizate.

Neajunsul campaniilor PPC este reprezentat de ideea ca pentru a mentine acele pozitionari de top, trebuie investite sume variate in mod constant. Pe de alta parte, daca se reuseste obtinerea pozitionarilor de top cu ajutorul unei campanii SEO, nu mai sunt necesare investitii constante.

Mai trebuie sa ai inca un lucru in vedere – e posibil sa nu ajungi pe prima pozitie in topul cautarilor fara a investi in PPC. Daca nisa pe care activeaza afacerea ta este una foarte competitiva, cel mai probabil primele patru rezultate ale cautarilor vor fi anunturi AdWords. In cel mai bun caz, SEO poate oferi pozitionari intre locurile 5 si 10 atunci cand vine vorba de cautari de tip comercial.

Incepe confruntand cifrele si bugetul alocat

Odata ce ai inteles diferentele intre SEO si PPC, este timpul sa alegi optiunea cea mai potrivita pentru propriul tau brand. Incepe acest efort punand in balanta sumele investite si costurile asociate.

Poate ca intr-un anumit stadiu, ai conceput un proiect de buget a carui destinatie urma sa fie lansarea unui nou produs sau serviciu. Acel proiect includea o balanta exacta a costurilor efective si a veniturilor potentiale, de care te poti folosi pentru a te hotari daca e mai bine sa alegi SEO sau PPC.

Va trebui sa iti raspunzi la o intrebare: Cat iti poti permite sa cheltui pentru a obtine un singur client? Vei face calculul avand in vedere si profitabilitatea, iar suma obtinuta te va ajuta sa determini cea mai buna strategie de digital marketing pentru afacerea ta.

Spre exemplu, daca o campanie PPC ajunge sa te coste 0,5 USD / click si obtii cu ajutorul anunturilor 1 vanzare din 10 click-uri, vei cheltui cate 5 dolari pentru fiecare vanzare. Daca fiecare produs vandut iti aduce un venit de 100 dolari, scazand cheltuiala cu AdWords, ramane un profit de 95 USD. Tinand cont si de costurile asociate cu obtinerea produsului, le vei compara cu profiturile potentiale si iti vei da seama daca o astfel de campanie se merita din punct de vedere financiar.

Dupa ce vei face toate comparatiile necesare, poate ca vei ajunge la concluzia ca o campanie PPC este mult prea costisitoare. In acest caz, optimizarea SEO ramane singura optiune viabila.

Timpul inseamna bani

            Dupa cum ti-ai putut da seama, chiar si un efort SEO considerabil nu iti va aduce website-ul in topul cautarilor peste noapte. Acest element ar putea constitui o problema daca ai nevoie de vanzari imediate.

Daca nu poti astepta saptamani sau luni pentru a obtine expunere maxima a brandului, va trebui sa folosesti promovarea prin campanii PPC.

Beneficii indiferent de situatie

            In cazul in care nu esti constrans de un buget limitat, nu exista motiv pentru care sa nu rulezi campanii de promovare SEO si PPC simultan. Foarte multe companii apeleaza la o astfel de strategie pentru a-si imbunatati vizibilitatea si notorietatea brandului, intrucat este cea mai buna modalitatea de diversificare a traficului si de obtinere a veniturilor din directii multiple.

Campaniile PPC pot fi folosite pentru a aduce recunoasterea imediata a brandului, chiar de la lansarea site-ului, fara a mai astepta luni la rand pentru pozitionari mai bune ale acestuia. PPC poate aduce o crestere semnificativa a vanzarilor pe termen scurt.

Eforturile SEO reprezinta un alt tip de solutie, o alternativa strategica, de termen lung. In timp ce campania PPC aduce rezultatele imediate, specialistii SEO se vor ocupa de cresterea pozitionarilor in cautari ale site-ului pentru cuvinte cheie specifice si relevante. Intr-o astfel de situatie sunt maximizate beneficiile pentru fiecare din cele doua strategii de digital marketing.

Concluzia dezbaterii SEO vs PPC este astfel evidenta. Daca ai un website nou si bugetul de promovare este destul de limitat, campaniile PPC iti pot aduce rezultatele asteptate rapid. Daca dispui de suficiente fonduri, este recomandat sa investesti in ambele. SEO este in general un proces de lunga durata, insa odata aparute rezultatele, vei avea parte de o returnare foarte avantajoasa a investitiei facute.

Comments
  • Zina June 3, 2016 at 7:14 am

    Eu una sunt pentru SEO. Folosesc strategii SEO pentru lecturirecenzate.ro și sunt mulțumită.

    • Vienela June 7, 2016 at 6:32 am

      Poate ai timp (si chef) intr-o zi sa scrii mai pe larg despre tehnica pe care o folosesti. Sunt convinsa ca ar fi un articol bun, clar, care sa atraga cititori si sa fie de folos tuturor. 🙂

  • Post a comment

    Threaded commenting powered by interconnect/it code.