Skip to main content

Şcoala influenţează limbajul tinerilor

În opinia mea, modul în care şcoala influenţează limbajul tinerilor este benefic atât tânărului, cât şi familiei sale şi societăţii, cu condiţia ca elevul să fi primit cei şapte ani de acasă şi să acorde importanţă atât materiilor şcolare, cât şi felului în care profesorii se exprimă.
hainedelight.ro/
Limbajul folosit de adolescent poate avea efecte pozitive, dar şi negative asupra viitorului său, în funcţie de alegerile pe care le va face. Şcoala este menită să ofere copiilor nu doar  noţiuni de bază legate de anumite ştiinţe, ci şi un limbaj adecvat, corect gramatical şi desigur respectuos.

Limba maternă, care se predă în toţi anii de şcoală, ajută la dezvoltarea limbajului tinerilor, făcându-i să se exprime corect şi coerent, să poată comunica uşor şi eficient cu cei din jur, să îşi poată exprima convingerile. Faptul că în şcoli nu este permis un limbaj vulgar, că profesorii pun accent pe utilizarea a cât mai multe cuvinte şi expresii plăcute, elevate, nu poate decât să influenţeze în bine limbajul şi caracterul tinerilor. Exemplul dat de limbajul profesorilor ar trebui să se vadă şi în limbajul elevilor. Lecturile, obligatorii sau nu, pot avea o înrâurire covârşitoare în formarea limbajului. Orele de dirigenţie, pe care mulţi dintre elevi le-au luat în râs uneori, au un rol important în dezvoltarea adolescenţilor, în formarea lor ca oameni cu caracter integru, pe care cei din jur şi societatea să se poată baza.

bodosport.ro

Tot în şcoală au posibilitatea de a învăţa cum să folosească un limbaj formal, respectuos sau lejer, dar mereu corect şi coerent. Nu trebuie uitat nici rolul familiei, care ar trebui să păstreze în permanenţă legătura cu şcoala, cu profesorii şi diriginţii. Nici un părinte nu trebuie să se bazeze exclusiv pe ceea ce copilul învaţă la şcoală. Dacă în sânul familiei se vorbeşte vulgar sau în fraze scurte, legate strict de necesităţi, şcoala nu va putea schimba prea multe. O relaţie sinceră, deschisă, între părinţi şi copii, între copii şi profesori, între profesori şi părinţi, va ajuta tânărul om să evite folosirea unui limbaj neadecvat şi să îşi însuşească limbajul elegant şi elevat care îl va propulsa.

Din nefericire, în al doilea rând, se întâmpla uneori ca elevul să nimerească într-un colectiv nepotrivit, unde limbajul “de cartier” este folosit permanent, ca pe o armă sau un scut împotriva părinţilor, a celor din jur, a societăţii, ca pe o refulare a furiei adolescentine. Dorind să îşi dovedească maturitatea prin limbajul vulgar, tinerii nu vor face altceva decât să pară imaturi şi lipsiţi de respect. Cu timpul, această influenţă a găştii sau a colegilor ar putea transforma bunele obiceiuri cu care elevul a venit de acasă în ceva urât, de nedorit. Tinerii vor ajunge să decadă în ochii celor educaţi cu adevărat, limbajul vulgar le va intra în reflex, devenind o obişnuinţă greu de înlăturat mai târziu.

În concluzie, şcoala are puterea de a influenţa pozitiv limbajul tinerilor, cu condiţia ca elevii să vină de acasă cu bagajul primilor şapte ani de viaţă, în care li s-a inoculat noţiunea de respect faţă de propria persoană şi faţa de cei din jur.

Acest text argumentativ, cu titlul Şcoala influenţează limbajul tinerilor, a fost scris de băiatul meu acum câteva săptămâni, iar eu m-am gândit să îl pun pe blog, pentru că este mai actual ca oricând. Cum credeţi că poate şcoala influenţa limbajul tinerilor?

Multi se intreaba “cum adica sa ai un limbaj elevat”, asa ca astazi vreau sa spun cateva cuvinte despre acest subiect. In primul rand, ce inseamna cuvantul elevat? Explicatia din DEX:

elevat – (Despre stil, limbaj etc.; p. ext. despre oameni și manifestările lor) Nobil, superior, rafinat

Cum poti ajunge sa ai un limbaj elevat? Citind mult, citind tot ceea ce iti pica in mana, cautand intelesul cuvintelor pe care nu le cunosti, educandu-te sa elimini din vocabular cuvintele nepotrivite, vulgare, ce nu fac cinste nimanui. Doar citind mult vei ajunge sa ai un vocabular elevat, vei ajunge sa cunosti multe cuvinte si sa le folosesti in mod natural.

Comments
  • Cronicarul May 28, 2013 at 6:36 am

    Din pacate, daca treci pe langa un grup de copii si-i auzi cum vorbesc, te intrebi oare au trecut vreodata pe la scoala sau numai prin baruri? Intradevar, scoala are un rol foarte important, insa cea mai importanta e educatia primita in familie. Scoala are rolul de a completa si dezvolta ceea ce primeste copilul de acasa. Din pacate, nu prea mai face fata in zilele noastre.

  • cotos May 28, 2013 at 6:56 am

    La ora actuala il influenteaza negativ. Copiii au un caracter din ce in ce mai dificil. Il trimiti de acasa cu cei 7 ani, insa dupa doar 1 an in scolile de pe la noi se schimba radical. Scoala ar trebui sa fie mai riguroasa din punctul asta de vedere.

  • Rolling Ideas May 28, 2013 at 7:51 am

    Nu neg influenţa şcolii, dar, ciulind urechea în jur, cred că mult mai mare este influenţa găştii şi a străzii.
    Dacă doar şcoala ar influenţa vorbirea şi limbajul, cum se face că inclusiv în presa scrisă şi vorbită apar greşeli de exprimare şi gramatică?

  • Bianca Badea May 28, 2013 at 8:30 am

    Cand intram in fostul meu liceu, la fel ca si acum cand intru in facultate, am un sentiment de parca m-as afla intr-o jungla, nu intr-o institutie publica.

  • Radu May 28, 2013 at 8:46 am

    Felicitari Ionut! Dar in acest moment cred ca este utopie ! 🙁

  • Antonela Munteanu May 28, 2013 at 8:48 am

    Lucrurile nu stau tocmai aşa. Dacă dăm la o parte sentimentalismul acestui discurs cu privire la limbaj, educaţie, viitor, şi privim cu onestitate lumea în care trăim, vom înţelege că nu e loc nici pentru o şcoală adevărată, nici pentru o formaţie impecabilă, nici pentru o înaltă calificare. Acestea sunt lucruri pe care ni le dorim pentru că poartă în ele promisiunea unui “altfel” pe cât de pur, pe-atât de irealizabil. Nu facem decât să papagalicim cu pasiune şi febrilitate cuvinte măreţe şi recităm formule care vor să schimbe lumea, de fapt apeluri ineficiente. Sună brutal, trist, banal, dar şcoala nu mai nobilează, şi-a pierdut rostul, produce în neştire asemeni unor utilaje defecte, nu mai aprofundează marile idei care au dat consistenţă istoriei. Cu riscul de a dezamăgi, spun că şcoala nu mai produce educaţie. Dacă aţi petrece câteva ore printre tinerii zilei de azi şi veţi avea curiozitatea de-a sta de vorbă cu ei, veţi afla cât de “multe” le oferă şcoala(liceul, facultatea). Multe, şi nimic. Pe fondul reformelor repetate aplicate, dar deloc aplicabile, şcoala deformează, inclusiv limbajul (să luăm de exemplu limba română, câte greşeli peste care vechii profesori ne dădeau peste mâini când ni le găseau, au devenit normele de astăzi- şi atunci ne mirăm că limbajul nu e de calitate?, că o grămadă de buimăciţi scriu la începutul unui cuvânt cu â din a în loc de î din i ?!). Vina nu le aparţine în totalitate. Şi-atunci, dacă ce e bine azi, e rău mâine, şi invers, ce contează cum ne exprimăm? Aici s-a ajuns. Problematica ar trebui nuanţată. Nu ştiu dacă pe viitor se va pune accent pe utilitatea noţiunilor predate în şcoală şi pe o altfel de educaţie, dacă elevii vor merge la şcoală să afle, să descopere, să realizeze conexiuni între informaţii, să se desprindă, să se formeze,fără atâta abundenţă de informaţii inutile, manuale încărcate, exces de detalii, având în vedere graduarea cunoaşterii în funcţie de înţelegerea elevilor. Este nefiresc să ai manuale de V-a cu teme şi formulări de-a IX-a precum şi manuale de-a IX-a cu un limbaj de tratat universitar. Asta e performanţă. Păi de asta elevii “evadează” în propriul lor limbaj “de gaşcă”, “de cartier”, “de mahala”, “de modă”. Sistemul se află în derivă, iar în ceea ce-i priveşte pe elevi, pe copiii noştri, aceştia se pierd alunecând în derivă. Restul e retorică.

  • Lavinia May 28, 2013 at 10:26 am

    Mai trag cu urechea cand trec pe langa grupuri de copii si ca o caracteristica dominanta am observat agresivitatea limbajului. Fie ca discuta chestii banale sau se cearta, copiii folosesc un ton ridicat si isi arunca injurii unii altora: gen prostule, nebunule etc. Chiar daca aceste injurii sunt adresate in gluma, mie tot mi se par in neregula.

  • Alexandra Ali May 28, 2013 at 11:35 am

    Ce băiat deștept ai tu, Vienela! Un text argumentativ bine scris despre o temă de actualitate …Mama mea e învățătoare de mai bine de 26 de ani …Până la pensie, vai de capul ei, că mai are vreo 15-16 ani …dar, deja s-a săturat de generațiile acestea…Până și puștii de primară au ai-foane, tablete, comportamente de adulți și mofturi de prințișori/prințese crescute în puf …Limbajul lor lasă mai întotdeauna de dorit, începând de mici să preia acel limbaj de cartier/de gașcă.

    Mama se cam crucește: ”Și când te gândești că aceste generații îți vor da ție de mâncare!” îmi zicea ea mie. Mai bine gândește-te ce vei face, decât să ajungi la mâna/gura lor….

  • Cuvânta May 28, 2013 at 12:17 pm

    Cred ca si vulgaritatea are sensul ei. Nu putem crea noutate mergand pe aceleasi carari si neschimband nimic.

  • aA May 28, 2013 at 12:36 pm

    vulgaritatea, e o forma voalata de agresivitate. cei nesiguri pe ei si care vor sa atraga atentia vor alege mereu calea asta pentru a se impune rapid. cu cat injuri mai elaborat cu atat esti mai admirat, mai ales in cercul tinerilor. am trecut cu totii prin faza asta, bine ar fi sa mai existe si ceva bun sub stratul pompos de injurii.

  • O fată May 28, 2013 at 12:51 pm

    Dureros de grav si nimeni nu face nimic.

  • Razvan Ianculescu May 28, 2013 at 1:32 pm

    Scoala influenteaza limbajul tinerilor, este adevarat. Problema este ca influenta venita din partea scolii are o pondere mult mai mica decat cea venita “de pe strada”

    Eu in fiecare zi trec pe langa o scoala generala. Nu baietii, ci fetele ma uimesc…execrabil limbaj…mi-e rusine mie, si nu sunt tocmai lingvist…

  • mixy May 28, 2013 at 1:58 pm

    Teoria e minunată.

  • Javra May 28, 2013 at 3:08 pm

    Mi-e teamă că Antonela şi Răzvan au dreptate.
    Dacă, pe vremuri şcoala forma, acum n-o mai face,
    însă strada deformează mai abitir ca înainte vreme.
    Dacă Ionuţ a scăpat neatins de noroiul ăsta, tu şi Mihai
    aţi ştiut cum să-l creşteţi.

  • GCM May 28, 2013 at 4:07 pm

    Eu intotdeauna ma raportez la mine si o voi face si acum. Iar pentru ca stai in Ploiesti imi va fi si mai usor sa explic.

    Am facut liceul in 1 MAI (prost ca altul!!!). Asa cum stii, nu face parte din elita unitatilor de invatamant prahovean. Dar n-am fost de acord nicioadata cu vina aruncata doar in spatele profesorilor.

    Eu am avut si “petarde” de oameni de care ma minunam in fiecare zi si ma intrebam ce cauta in invatamant, dar, in egala masura, am avut si cadre didactice extrem de competente care-si stiau menirea.

    Asadar, daca exista interes din partea elevului si din partea familiei acestuia, poate ca nu va ajunge vreun “iluminat” dar cu siguranta va deprinde cunostintele si abilitatile minime care sa-l ajute sa se adapteze majoritatii situatiilor in care se va gasi in viata.

  • Iuliana May 28, 2013 at 4:15 pm

    Toate ca toate, dar Ionut o sa-ti calce pe urme. Scrie bine de pe acum! 🙂

  • Vladimir May 28, 2013 at 8:08 pm

    In pofida unor comentarii scrise de repetenti frustrati si cu ghinion (:P) eu zic ca NIMIC nu echivaleaza invatarea formala. Desigur, fiind un sistem de invatamant de mase nu poate fii croit pentru idioti (imi pare foarte rau pentru comentatoarea precendenta care pare sa fi avut probleme acute in scoala) ci pentru medie si peste medie (pentru idioti exista scoli de profili, si daca doamna in chestiune simte ca are copilul cu probleme de IQ, imi place sa cred ca-l va indruma corespunzator :D). Si dap, si in opinia mea cam asa este cum zice Ionut. Cu mici delicateturi si adaugiri. Dar, din nou, pentru cineva cu IQ-ul peste suta NIMIC nu poate echivala cu invatarea formala. Si dap, tot cu durere in suflet vreo sa o anunt pe stimabila, cineva care chiar invata (fiindca heeeeeee, stupoare! sunt unii care chiar pricep si teoremele si ecuatiile si inca in clasa de varsta la care sunt predate! poate fiindca nu-s idioti, ce-i drept…:P) are absolut toate sansele sa reuseasca in viata cu EXACT ce invata in scoala si pe langa. Fiindca ce se preda in scoala este UN MINIM necesar si in general gandit pentru IQ-ul ala…de 100. Este de altfel absolut direct proportional cu cat inveti… Nu s-a nascut inca tipul care se exceleze in scoala si sa ajunga ratat. Genul asta de teorii ca cea de mai sus sunt in general emise de repetenti frustrati. Dar deh.. nu trebuie toata lumea sa poata…unii trebuie sa duca si gunioul :D.

  • Adrian Balan May 28, 2013 at 10:34 pm

    Scoala ca institutie nu mai are puterea de decizie pe care o avea. Acum sunt dictati de bani, ce depind de promovabilitatea elevului/studentului. Chiar daca esti un profesor corect de limba romana, nu poti sa lasi corijenta o clasa intreaga pentru ca nu stie sa conjuge un verb!!!! Pur si simplu esti pus la perete de catre director, care iti conditioneaza sederea in cadrul institutiei pentru anul urmator. Deci, daca elevul nu vrea sa invete si nu-i pasa, el tot termina scoala intr-un fel sau altul pentru ca asa este dictat de catre baremele nesatisfacute ale sistemului.
    Vorbitul vulgar este impus de strada. Vorbesti frumos si civilizat = prost in ochiul jmecherilor de cartier, inculti bineinteles si devi victima sigur. In cazul asta ai 2 variante, fie iti arati agresivitatea prin limbaj, pumni ( depinde cat de inculti sunt jmecherii ) sau te conformezi cu statutul de prost in ochii lor si al prietenilor devenind victima ”mishtourilor” sau chiar alungat din grup.
    Chiar din clasa 1 am intrat in contact cu acesti ”jmecheri”, adica tigani mai pe romaneste, ca doar scoala era in cartierul lor. Pot spune ca in clasele generale este un control putin mai mare al limbajului de catre profesori in comparatie cu formele superioare de invatamant.
    Liceul a fost populat proape 100% de baieti si sa vezi acolo testosteron incins si care mai de care mai tare, unde profesorii nu puteau face fata masei enorme de injurii si de vulgaritate. Am vazut chiar si avansuri vulgare facut de elevi catre profesoare ce tocmai terminasera facultate si nici ele nu stiau daca sa fie ofensate sau nu. Probabil si ele erau vulgare in timpul lor liber si nu au vazut o problema prea mare in gestul elevilor. ”Diriga” era de ”romana”, femeie la 30 de ani, si a facut cam tot ce a putut sa tina in frau si sa cizeleze 20 de derbedei incercand sa ii invete ceva literatura si gramatica. Nu prea a reusit cu toti fiind constransa de mijloacele putine din care majoritatea ineficiente de manipulare si convingere. Multitudinea de haite sunt mai puternice decat un colectiv restrans de la catedra.
    Sa va mai spun si de studiile superioare si de 5 ani de camin?? Acolo este exact ca la national geografic, haita predomina turma iar cel mai mic sufera si bineinteles cel mai puternic este cel mai proeminent din haita, unde vulgaritatea si injuriile sunt unelte de manipulare si control
    In concluzie societatea in care traim este una vulgara, noi ca oameni suntem vulgari si agresivi dar tot noi decidem unde ne oprim.
    Adolescentii si chiar cei mai mici de 14 ani gasesc modelul injuriilor si al agresivitatii (la semenii mai mari)ca fiind unul castigator si il incearca in diverse circumstante.
    Veti fi surprinsi cate rezulate favorabile pentru individ, de scurta durata, poate da acest model de comportament.

    Si blogul lui Ionut unde e? :))

  • Alin May 29, 2013 at 2:03 pm

    Vienela, chiar ai dreptate! Fara scoala si fara bun simt nu suntem decat animale pe doua picioare!

  • Nice May 29, 2013 at 6:33 pm

    L-ar influenta pozitiv daca profesorii ar fi modele pentru elevi. Iar in momentul actual sunt orice numai asta nu. Strada, internetul, televizorul, acestea sunt principalele locuri de unde se inspira elevii, de unde isi imbogatesc repertoriul.
    Elevii vin la scoala pentru ca e obligatorie, pentru ca ii trimit parintii, pentru socializare, pentru ca se plictisesc acasa, pentru bursa, pentru alocatie pentru orice mai putin pentru invatatura si educatie.

  • dana lalici May 30, 2013 at 6:56 pm

    Scoala influenteaza si familia de asemenea. Eu inca mai cred in profesori modele pentru ca mai vad inca unii care rezista pe baricade, in ciuda faptului ca totul ar trebui sa ii descurajeze. Limbajul insa cred ca este influentat in primul rand de lecturi. daca sunt. Cate sunt. Si aici incepe discutia: “mai citesc tinerii de azi?”

  • elly weiss June 4, 2013 at 12:57 pm

    Ceea ce-a scris Ionut e foarte frumos si corect insa…practica ne omoara.
    Si eu ma cam sperii cand aud tineretul de azi cum vorbeste. Scoala nu prea mai are nicio putere. Mai mult, sunt multi profesori, care pentru a fi mai apropiati de copii, imprumuta expresiile lor…alea de smecheri 😉

  • Lucia February 12, 2014 at 6:38 am

    Punct ochit, punct lovit! Unul dintre, sau poate chiar cel mai bun comentariu pe care l-am citit de ceva vreme incoace. Excelenta reflectie, cu argumente pe masura. Felicitari!

    Antonela Munteanu
    Lucrurile nu stau tocmai aşa. Dacă dăm la o parte sentimentalismul acestui discurs cu privire la limbaj, educaţie, viitor, şi privim cu onestitate lumea în care trăim, vom înţelege că nu e loc nici pentru o şcoală adevărată, nici pentru o formaţie impecabilă, nici pentru o înaltă calificare. Acestea sunt lucruri pe care ni le dorim pentru că poartă în ele promisiunea unui “altfel” pe cât de pur, pe-atât de irealizabil. Nu facem decât să papagalicim cu pasiune şi febrilitate cuvinte măreţe şi recităm formule care vor să schimbe lumea, de fapt apeluri ineficiente. Sună brutal, trist, banal, dar şcoala nu mai nobilează, şi-a pierdut rostul, produce în neştire asemeni unor utilaje defecte, nu mai aprofundează marile idei care au dat consistenţă istoriei. Cu riscul de a dezamăgi, spun că şcoala nu mai produce educaţie. Dacă aţi petrece câteva ore printre tinerii zilei de azi şi veţi avea curiozitatea de-a sta de vorbă cu ei, veţi afla cât de “multe” le oferă şcoala(liceul, facultatea). Multe, şi nimic. Pe fondul reformelor repetate aplicate, dar deloc aplicabile, şcoala deformează, inclusiv limbajul (să luăm de exemplu limba română, câte greşeli peste care vechii profesori ne dădeau peste mâini când ni le găseau, au devenit normele de astăzi- şi atunci ne mirăm că limbajul nu e de calitate?, că o grămadă de buimăciţi scriu la începutul unui cuvânt cu â din a în loc de î din i ?!). Vina nu le aparţine în totalitate. Şi-atunci, dacă ce e bine azi, e rău mâine, şi invers, ce contează cum ne exprimăm? Aici s-a ajuns. Problematica ar trebui nuanţată. Nu ştiu dacă pe viitor se va pune accent pe utilitatea noţiunilor predate în şcoală şi pe o altfel de educaţie, dacă elevii vor merge la şcoală să afle, să descopere, să realizeze conexiuni între informaţii, să se desprindă, să se formeze,fără atâta abundenţă de informaţii inutile, manuale încărcate, exces de detalii, având în vedere graduarea cunoaşterii în funcţie de înţelegerea elevilor. Este nefiresc să ai manuale de V-a cu teme şi formulări de-a IX-a precum şi manuale de-a IX-a cu un limbaj de tratat universitar. Asta e performanţă. Păi de asta elevii “evadează” în propriul lor limbaj “de gaşcă”, “de cartier”, “de mahala”, “de modă”. Sistemul se află în derivă, iar în ceea ce-i priveşte pe elevi, pe copiii noştri, aceştia se pierd alunecând în derivă. Restul e retorică.

  • Post a comment

    Threaded commenting powered by interconnect/it code.