Skip to main content

Cum se măsoară creativitatea?

Una dintre cele mai controversate chestii în competiția SuperBlog a fost noțiunea de creativitate, care reprezenta de obicei una dintre cerințele sponsorilor și care stârnea după fiecare notare dispute aprinse. De curând am întâlnit aceeași discuție pe un alt grup. Dex-ul spune că acest cuvânt înseamnă

CREATIVITÁTE, creativități, s. f. Însușirea de a fi creator; putere creatoare. [Pr.cre-a-] – Din fr. créativité.
CREATIVITÁTE f. Capacitate de a crea, de a produce valori. [Sil. cre-a-] /<fr. créativité

Mulți bloggeri au fost, sunt și vor mai fi nemulțumiți de felul în care se jurizează creativitatea în concursuri, deși nimeni nu poate spune exact cu ce aparat de măsură poate fi ales cel mai bun articol. Cum se măsoară creativitatea? Nu subiectivitatea juriului este cea care decide? Bine-nțeles că de cele mai multe ori trăim cu impresia că ceea ce am scris noi este inegalabil, că articole mai bune nu au fost scrise nicicând de alții, uitând că și ceilalți gândesc la fel.

Înțeleg să mă supăr când nu sunt respectate cerințele unui concurs, când iese câștigător un articol plin de greșeli gramaticale, dar nu când criteriul de jurizare este creativitatea. Poporul român are câteva proverbe și zicători legate de gustul omului, însă în anumite momente același popor le uită, preferând să vadă totul prin ochelari de cal, să se enerveze și să îi mai enerveze și pe alții. Cei care au participat la superblog știu bine despre ce vorbesc. Ceilalți vor înțelege dacă fac un mic efort de imaginație.

Am încercat într-o zi să mă pun în pielea celor care jurizează, întrebându-mă ce articol aș alege câștigător dintre cele participante la duzina de cuvinte. Știți cât este de greu? Cum să spui că unul a fost mai bun și altul mai puțin bun, că unul a dat dovadă de creativitate și altul nu? În fiecare articol poți găsi o idee interesantă, o poveste impresionantă, o sintagmă care te lasă cu gura căscată, o asociere la care știi că nu te-ai fi gândit niciodată. Cum decizi care articol merită premiul pentru creativitate?

Comments
  • psi December 13, 2013 at 3:47 pm

    creativitatea din punct de vedere al unui sponsor se măsoară strict prin reacţia pe care o stârneşti tu cititorului vis a vis de produsul care face obiectul advertrialului determinarea lui de a cumpăra, de a accesa linkurile impuse., fapt verificabil de altfel.
    şi nu, din păcate nu toţi cei care au talent literar ştiu să scrie advertoriale. şi am să îţi dau un exemplu, de fapt două din concursurile câştigate de mine.
    unul a fost mesajul transmis echipei naţionale de fotbal a românei la meciul cu olanda. acuma ce ar fi de spus: vreo sută de oameni am scris acel “mesaj” ştiind prea bine cu toţii că noi nu avem echipă de fotbal la ora actuală. de ce am câştigat eu? pentru că sponsorul naţionalei este o companie de asigurări iar mesajul meu a fost… o poliţă de asigurare. 😉 când toţi ceilalţi au scris despre cum susţinem echipa şi cum ne amintim de vremurile ei de glorie, eu am ales să fac asta altfel, punând lumina pe cel care până la urmă m-a trimis la amsterdam. so it’s creative? cu siguranţă că da.
    a doua “şoricărie” pisicească a fost cea cu suleyman şi kanal d, urmare căreia am câştigat acel city break la istambul. tema: de ce mi-aş dori să văd istambulul. şi atunci am folosit povestea sultanului otoman şi a cadânei sale, iar în cuvintele cheie au fost inserate motivele pentru care şi astăzi rămâne cel mai iubit sultan al turciei: pentru turci nu a fost magnific, aşa cum îl ştia europa care s-a temut de el, ci kanuni, legiuitorul. şi aceasta a făcut diferenţa şi cred că a fost apreciat de juriu.
    revenind la concursul vostru am să spun că la prima probă, cea cu toyota, v-am lăsat absolut tuturor o urare: “moving forward!” este exact sloganul toyota. câţi l-au recunoscut? nu ştiu… dar repet: creativitatea în advertorial urmează regulile marketingului şi nu ale literaturii. scrierea metaforică şi poezia sunt… pentru concursuri literare, pentru advertorial este cu totul altfel de limbaj, de aceea în publicitate, cei cu adevărat creativi sunt puţini.

    • psi December 13, 2013 at 3:48 pm

      şi… a nu se înţelege că am câştigat toate concursurile la care am participat. din păcate prefer literatura… şi nu ştiu să scriu advertoriale bune.

  • alma nahe December 13, 2013 at 5:12 pm

    Dacă, spre exemplu, într-o clasă, 33 de copii au desenat un brad sub formă de triunghi şi au pus globuleţe rotunde, iar al 34-lea a desenat un brad rotund şi a pus globuleţe pătrate, eu îl voi alege, pe acesta din urmă, fiindcă ceilalţi au ales reprezentarea clasică; nu spun că nu au fost creativi şi ceilalţi, numai că fiind toţi 33 la fel şi fiindcă nu a venit nimic, în mod special, de la ei, ci au ales să imite un simbol deja consacrat, nu pot fi câtigători în ochii mei. I-adevărat, unora poate le-a ieşit excepţional desenul, talentaţi fiind la desen, dar fiind un concurs de creativitate, voi premia pe cel care s-a încumetat să fie altfel, să vină cu o altfel de perspectivă.

    Despre SB nu voi comenta. M-aş lungi inutil. 🙂

  • Andreea D. December 13, 2013 at 5:19 pm

    Creativ…eu a; defini articol creativ acel articol (sau acea idee dintr-un articol) care imi ramane in minte dupa ce am citit toate artciolele.

  • alma nahe December 13, 2013 at 5:27 pm

    *câştigători…

  • Adriana December 13, 2013 at 8:39 pm

    Şi eu zic precum Andreea. Nu sunt adepta stilului altfel, ci sunt adepta senzaţiei care imi ramâne in suflet. Dar eu sunt demodată….se stie…deja…

  • Jorjette December 14, 2013 at 10:38 am

    Creativitatea nu poate fi masurata, insa exista persoane care incearca sa o faca. Chiar si cei care organizeaza concursuri de creativitate o fac, pentru ca aceasta creativitate este nelimitata, este infinita.

    Am facut in facultate cursuri de creativitate si profesoara noastra ne spunea la unii ca nu e bine, tocmai pentru ca ea se astepta la ceva anume, dar din punctul meu de vedere, nu poti sa-i spui cuiva ca nu bine, nu e creativ, cand el chiar a creat o poveste. Nu conteaza cum suna, e poveste, e un strop de creativitate.

  • Dana Lalici December 14, 2013 at 2:35 pm

    Mi-e greu sa mai spun ceva in plus fata de ce a spus mai sus psi, cu care sunt e acord pana la cer.
    Superblog a fost, dupa umila mea parere, despre advertorial creativ. Cu accent pe amandoua, in egala masira. Imediat ce am inteles asta, am luat note mari, De fiecare data cand am utat ca scriu pentru un sponsor am impuscat note de la 76 la 91. Trebuie sa faci poezie despre masini, despre branza, despre apa….nu sa visezi un vis ferice, ca nu esti la olimpiada. Si nu, asta nu o stiu de la mine, am invatat-o de la altii, mai buni…..si mi-a fost de folos.

  • Radu December 14, 2013 at 5:45 pm

    Îmi dau şi eu cu părerea.
    Gata cu romantismul! A murit, de mult!
    Cine sunt băieţii şi fetele de la jurizare ??? Ce nouă ni se poate părea creativ lor li se poate părea nociv. În plus se urmăresc doar rezultate pe termen scurt!
    Pot da multe exemple, dar mereu îmi vine în minte unul (un articol) care nepromovat a strâns mai mult de 5000 de vizualizări. N-am primit nici măcar o mulţumire din partea sponsorului, probabil proiectul a trecut în mâinile altui tânar:(

  • javra December 15, 2013 at 12:16 am

    NU eşti creativ dacă scrii poezii şchioape, indiferent că sunt apreciate de necunoscători, precum sponsorii. Din păcate, asta e o carenţă comună tuturor concursurilor din blogosferă: incompetenţa celor care punctează. Asta nu scade cu nimic meritele primilor clasaţi, care, de altfel, n-au câştigat probe cu versuri care, de fapt, nu constituiau poezii, cu poveşti sensibile.

  • javra December 15, 2013 at 12:16 am

    …ci cu…

  • Intuneric December 16, 2013 at 1:02 pm

    La un concurs precum SuperBlog, creativitatea se masoara in cati oameni au dat click-uri pe link-urile presarate de concurenti in articolele lor.

    La un concurs de literatura, creativitatea inseamna forta cu care cititorul este impins afara din realitatea lui, intr-un univers alternativ, creeat de scriitor.

    Totul sta in a-ti alege corect etalonul. Cred ca atunci cand trebuie masurata creativitatea in concursuri, nu participantii, ci juratii sunt problema.

  • Larisa December 17, 2013 at 12:55 am

    Asta cu creativitatea este mai mult de vorba dulce, să fim realişti, este ca la un interviu, câştigă cel care atrage mai mult. Este subiectivitate din perspectiva interesului pe care îl are fiecare membru al juriului. Nu mi se pare atât de dificil. Dacă oamenii au trebuit să creeze o poveste din care produsul meu să iasă în evidenţă, atunci va fi premiat cel care m-a făcut pe mine, ca cititoare, să fiu mai curioasă, mai captată, mai atrasă, mai impresionată. Dacă e vorba de argumentare, pot fi prestabiliţi nişte algoritmi de evaluare, am participat la 2 jurizări pe argumentări acum vreo 3 ani. Bloggerul ştia care e target-ul şi ce trebuie să facă, dar nu ştia algoritmii pe baza cărora va fi evaluat.

    Oricum, în general treaba este subiectivă.

  • elly weiss December 19, 2013 at 8:50 pm

    Nu stiu cum se decide, niciodata n-am inteles. Acesta e si motivul pentru care nu as participa… 🙂

  • Post a comment

    Threaded commenting powered by interconnect/it code.